The Life.nl
Lifestyle

Een online therapie om een milde verslaving te verhelpen

De maanden december en januari zijn vol met feesten en borrels waar veel gedronken wordt. Het kan dus voor mensen met een verslavingsgevoeligheid erg moeilijk zijn om deze maanden door te komen zonder te veel te drinken. Dit is heel begrijpelijk, want alcohol zit echt in onze cultuur ingebakken. Gelukkig komen er steeds meer lekkere en leuke alternatieven, maar het blijft nog moeilijk. In deze blog schrijf ik dan ook vandaag over tips om de feestdagen en borrels gezond door te komen. Niet alleen wordt er namelijk teveel alcohol gedronken, maar ook veel te veel gegeten! Het is niet voor niets dat mensen na de feestdagen willen afvallen! Met de tips in deze blog kom je fit en vitaal de wintermaanden uit, helemaal klaar voor het zomerseizoen!

 

Tip 1: start vandaag, niet morgen

Met kerst letterlijk voor de deur is het makkelijk om in de aanloop al meer te gaan eten en drinken. Je hebt waarschijnlijk al eindejaars borrels van werk, school of vrienden. Ook is het natuurlijk logischer om pas na kerst te beginnen met gezond leven. Met al dat lekkers op tafel is het natuurlijk niet leuk om gezond te eten. Toch kun je beter direct beginnen met goede voornemens! Doe het rustig aan en snoep natuurlijk wel wat. Het scheelt echter een berg als je je niet helemaal te buiten gaat in de vakantie, omdat daarna ook nog veel eet- en drinkgelegenheden komen. Denk maar eens aan al de nieuwjaarsborrels! Start gewoon direct, en geef je zelf dan af en toe de ruimte om wat ongezonds te nemen.

 

Tip 2: kook en drink gezond

De volgende tip heeft te maken met alles wat je naar binnen stopt tijdens kerst en in de maand er na. Veel mensen denken dat bij een lekker kerstdiner alleen maar ladingen vet vlees, doorgebakken aardappeltjes en bergen ijs hoort. Dat kan, maar je kunt het ook anders aanpakken. Een vegetarisch kerstdiner bevat bijvoorbeeld al ladingen minder vet, en is nog eens beter voor het milieu ook! Ook kun je in plaats van roomijs bijvoorbeeld voor een huisgemaakte perenspoom of sorbetijs gaan, die veel gezonder zijn dan het traditionele alternatief. Zo bereid je een lekker en gezond diner! Let ook op wat je eet op al die borrels. Drink twee glaasjes in plaats van vijf, dat scheelt al zo 700 calorieën!

 

Tip 3: Beperk een milde verslaving via online therapie

Tot slot is deze tip voor mensen die verslavingsgevoelig zijn of al strugglen met bijvoorbeeld een lichte alcoholverslaving. Neem deze dagen niet als excuus om juist te drinken, maar zie het als een uitdaging om vaker nee te zeggen! Verzin een leuk alternatief voor wijn om te schenken tijdens etentjes, denk aan huisgemaakt cranberry water. Ook kun je extra hulp en ondersteuning zoeken bij online therapie. Deze vorm van therapie wordt bijvoorbeeld aangeboden door Sobriety Online, en helpt je nuchter te blijven tijdens en na de feestdagen! Een langere tijd nuchter zijn heeft enorm veel gezondheidsvoordelen voor je lichaam, en zo ga je dan ook fit het nieuwe jaar in!

 

Geniet van de feestdagen en wintermaanden, maar probeer ook deze gezond te leven!

Gerelateerde Berichten

Leren omgaan met de BBQ!

Peter Bokstol

Onzekerheid neem je weg met een vaderschapstest

Peter Bokstol

Milieubewuster leven

Peter Bokstol